Sunday, March 20, 2011

Ighfirlana Ya Rabbi

Alhamdulillah.

Saya hari ni terfikir. 3 tahun di smka, tetap takkan ada makna, 2 tahun di kisas, tetap takkan ada makna, 3 tahun di ipt, tetap takkan ada makna.

Tapi satu saat yang saya betul2 ikhlas dan takut pada Allah, hanya itulah yang dapat menyelamatkan saya.

Tapi banyak saat2 yang saya leka, yang saya abaikan. Banyak saat yang saya tak kaitkan dgn ajaran Quran, dgn Hadis. Ia saat2 yang tersia-siakan.

Saya meng"chipsmore"kan kehadiran Tuhan. Sekejap ada sekejap tak ada. Saya tak pertahankan "solidity" iman yang ada dalam diri. Perbuatan saya, percakapan saya, penulisan saya, dizahirkan dgn penuh kesia-siaan.

Pada setiap kehidupan mesti akan wujud sebuah cerita. Tapi dipenghujung cerita, selalu berakhir dgn sia-sia.

Kehidupan saya selama ini murah nilainya. Kerana sgt sedikit saya menyumbang pada insan lain. Kehidupan saya selama ini banyak berkisar tentang diri dan kurang pula saya nak cuba fahami insan lain. Saya tak bermanfaat dan tak pula membawa manfaat. Saya cuma hidup untuk mencukupkan keperluan diri. Perkara yang saya cukupkan pula, juga sia-sia.

Saya masih bukan pemuda dakwah kerana bukan pendukung dakwah. Orang yang mendukung dakwah hidup setiap saat kerana Allah. Tapi bukan saya, sebab saya selalu meng"chipsmore"kan Allah... kadang2 kerana Dia, kadang2 kerana perkara lain...


Jadi sebagai pemuda yang kini usianya 23 tahun. Bagaimana boleh saya jadikan saat ini sebagai titik tolak kepada perubahan? Kerana saya sudah banyak tergelincir dan saya sudah letih melaburkan masa untuk perkara yang tidak memberi makna yang sempurna.

0 pendapat geng: