Thursday, November 26, 2009

Cerita tentang Nana dan Suami



Assalamualaikum,

Harap maaf kerana membiarkan saudara-saudari semua lama menunggu kehadiran pos ini. Kami cuba janjikan yang terawal tetapi lantaran pelbagai masalah yang dihadapi, kami tidak dapat mengelakkan kelewatan entri ini. Di sini kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Pn Raihana kerana sudi meluangkan masa beliau untuk bersama-sama berkongsi ilmu dan pengalaman beliau kepada kita semua. Oleh yang demikian, marilah sama-sama kita membaca dan mengambil manfaatnya.

IGK: Apakah perasaan anda setelah bergelar seorang isteri?
Nana: Lega, tenang, gembira, bahagia, bersyukur

IGK: Bagaimana anda bertemu dengan pasangan anda?
Nana: Bersekolah di sekolah menengah yang sama

IGK: Apakah perbezaan rutin harian setelah bergelar seorang isteri?
Nana: Pening sangat. Sebab pegang banyak tanggungjawab sekaligus. Tanggungjawab dengan Tuhan, kemudian tanggungjawab utk diri sendiri, sebagai pelajar, sebagai isteri, sebagai ibu, dan sebagai anak (kerana masih tinggal dengan ibu bapa). Lepas tu kena jaga hati & perasaan suami, bukan fikir diri sendiri je lagi.

IGK: Bagaimanakah strategi pengurusan kewangan keluarga?
Nana: Berjimat cermat selagi boleh, menabung, dan beli banyak masa PROMOSI/SALE walaupun barang tu belum nak guna lagi. kui3..

IGK: Sempena dengan hari raya Aidilfitri yang lalu, bagaimanakah perancangan pulang ke kampung untuk berhari raya?
Nana: Bergilir. 4 hari di rumah mertua (Kerteh, Terengganu). 2 hari puasa, 2 hari raya; 4 hari di kampung sdri (Masjid Tanah, Melaka). Sebab raya puasa dah dekat rumah mertua jadi raya haji dekat kampung saya pulak. Kemudian sebaliknye pulak untuk tahun depan & begitulah seterusnya =)

IGK: Cabaran yang telah dan sedang dihadapi.
Nana: Sebab masih belajar memang agak sukar la nak membahagikan masa untuk banyak-banyak tanggungjawab yang kita pikul tu. Cabaran untuk menjaga maruah diri sendiri, suami, dan keluarga. Cabaran untuk menjaga hubungan baik dengan keluarga mertua & ipar duai sebabnya saya yang paling muda, kadang-kadang sebab kahwin muda perangai "childish" tu masih ada tapi kena kawal la, jangan sampai memalukan diri sendiri huhu. Cabaran untuk mjadi seorang ibu, menuntut kesabaran yg TERAMAT la tinggi. =p

IGK: Perkahwinan adalah perkara yang amat membahagiakan. Apa komen anda?
Nana: Amat setuju sekiranya kedua-dua belah pihak berpegang teguh pada agama, faham & melaksanakan tanggungjawab & amanah yg dberikan Allah serta saling memahami & bertolak ansur antara suami isteri dan dalam keluarga, insyaAllah

IGK: Family planning
Nana: Asalnya nak dapat anak lepas grad, tapi dah 'TER'dapat jgk, nak buat macam mana, Allah nak bagi rezeki awal, terima jela dgn hati terbuka & penuh kesyukuran =) Sbb anak 1st da caeser, so nak tak nak kena jarakkan minimum 2 tahun dengan next birth, sebab takut perut tak mampu nk tanggung beban masa mengandung & terbuka jahitan masa nk bersalin.

Plan nak dapat next baby bila Farid dah 3 tahun, jadi bila dia dapat adik dia dah nak masuk 4 tahun, kira dah boleh la berdikari dan takdela macam tak cukup kasih sayang dari mak ayah dia sebab dah merasa jadi anak tunggal 3 tahun lebih huhu.

Impian mana-mana ibu bapa pun menginginkan segala yang terbaik buat anak mereka, dan kami mengharapkn supaya Farid akan menjadi seorang hafiz & tokoh agama yang terkemuka 1 hari nanti insyaAllah. Begitu juga dengan anak kami yang lain semoga semuanya berjaya di dunia dan akhirat =)

Perancangan untuk rumah sendiri tu ada, tapi tak tahu lagi dekat mana sebab masing-masing belajar dan kerja tak tentu tempat lg. Tapi kalau boleh nak beli tanah je dulu kemudian design rumah sdri, tak nak beli yang dah siap, tak best huhu.

IGK: Boleh anda ceritakan secara ringkas detik-detik penting bermula dari pertemuan sehingga ke saat diijabkabulkan.
Nana: Mula mengenali suami apabila diperkenalkan oleh abang angkat. Biasalah zaman muda-muda dulu, ber'angkat' ni. kui2. Kebetulan pulak adik saya satu dorm dengan suami ni, jadi suami buat-buat baiklah dengan adik. Take care of my brother bila dia demam, siap call my mother lagi bagitahu yang my brother ni tak sihat. Punyalah concernnye. Padahal nak tackle kakak dia haha. Lepas tu macam biasalah start telefon-telefon ni ni dan berbalas-balas surat letak dlm laci bawah meja kat dalam kelas. Kelakar betul bila ingat-ingat balik. Yela zaman budak-budak... hehe.

Nak dijadikan cerita masa tu baru je dikecewakan dengan 1st love la kononnye. Sejak dari tu berazam tak nak bercinta sampailah nak kahwin nanti. Tapi disebabkan suami ni tersangtlah keras kepala, orang kata tak nak couple dia nak jugak, jadi terpaksalah berpura-pura cinta kat dia. Adalah dalam 2, 3 bulan jugak sebab takut result SPM dia jatuh kalau kena reject. huhu. Lepas pada tu baru la betul-betul boleh terima dia. Tapi saya cakap dekat dia, saya tak suka bercinta saja-saja tanpa hala tuju & matlamat ni, jadi saya kata kalau betul nak dekat saya, janji yang dia akan kahwin dengan saya satu hari nanti, hehe. Daring punya statement. But he accept and promise to do that so I accept him as my special bf.

Dalam masa 5 tahun bercinta tu banyak kali jugaklah kami mintak kahwin dari my parents tapi tak berjaya. Sebelah dia ok je sebab dia anak bongsu dari 8 beradik, kebanyakkannya dah berkahwin. Lastly kami tak kira bagi ke tak bagi kami pergi je kursus kahwin walaupun tak tahu lagi dapat ke tak kahwin. huhu. Lepas tu 1 Mei (labour day) masa tu suami cakap parents dia nak datang ingatkan saja-saja je pasal masa tu pun tengah sibuk final exam. Rupa-rupanya datang nak merisik. Terkejut jugak la masa tu sebab tak sangka. huhu. Kami memang malas nak tunang ni. Buang masa dan bazir duit je. huhu. Jadi pada 07/06/08 tu, kami terus bernikah dkt Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam. Tapi hanya panggil saudara mara terdekat je sebab bilik nikah tu muat untuk 60-70 org je & akhirnya bersanding pada 27/12/08.


IGK: Apakah nasihat anda kepada mereka yang belum lagi berkahwin dan belum mempunyai pasangan & juga untuk mereka yang sudah pun mempunyai pasangan?
Nana: kepada yang belum berkahwin:
Cepat-cepatlah kahwin. hehe. Nanti lagi senang nak buat dan dapat pahala. Sebab pandang suami/isteri kita dengan kasih sayang pun dah dapat pahala, apatah lagi kalau pegang tangan dia or so on, pendek kata kalau dah kahwin ni insyaAllah kita dapat memelihara iman kita.

kepada yang belum mempunyai pasangan:
Banyak-banyakkan bersabar dan tak payah sibuk-sibuk lepas pada ni terus nak cari pasangan mentang-mentanglah tengok semua orang dah ada pasangn masing-masing. huhu.
InsyaAllah kalau dah sampai seru dan jodoh tu adalah =)

kepada yang sudah pun mempunyai pasangan:
Haa kategori yang ni pun cepat-cepatlah kahwin, buat apa tunggu lama-lama, nanti makin lama tunggu makin banyak dosa dan hati pun tak tenang.Tapi make sure la persediaan mental tu PALING & TERAMAT la penting bila dah bergelar suami/isteri ni.

Seperkara lagi yang mesti diingat, bila kita dah berkahwin tu, janganlah lupa terus dua insan mulia yang telah menyebabkan kelahiran kita ke dunia, balaslah jasa mereka sedaya mungkin selagi mereka masih ada & kasihilah mereka sepenuh hati sebagaimana mereka mengasihi kita sedari lahir hatta sehingga kita sudah berumah tangga sekalipun.

Bagi para suami, bagaimana sayang pun kalian terhadap isteri, ingat kita masih ada ibu & ayah yang perlu dikasihi & syurga tu masih di bawah telapak kaki ibu, bukan telapak kaki isteri.

Kepada yang bakal bergelar isteri, walaupunn syurga tu di bawah tapak kaki suami & bergantung pada keredhaan suami anda, itu tak bermakna untuk anda membuang jauh-jauh dua insan mulia y telah mendidik & membesarkan kita sehingga kita jadi seperti diri kita yang sekarang ni.

Lagi satu, kalau nak kahwin tu maklum-maklumlah dekat kawan-kawan ye. huhu.

Akhir sekali,
“SELAMAT MENEMPUH GERBANG PERKAHWINAN!!” bersama-samalah kita mencari mardhatillah.. =)

Sekian tamat sudah wawancara, ingat pesan Nana, tuntut ilmu biar penuh di dada dan bersedia sedaya mungkin sebelum berumah tangga. Wallahua'lam...



3 pendapat geng:

May Hashim said...

ehem2!! tahniah nana~
perkongsian yg sgt menarik dan bagus..
terima kasih juga kepada menemuduga dan yg ditemuduga!! ^__^

Asra said...

hehe, sama2 cik may!

cik sya said...

siap ada bajet lg tu...ley le sape 2 nk follow